Werken-als-vrouw-in-de-techniek-Advanced-Mechanical-Engineers

 

Werken als vrouw in de techniek:
‘one of the guys’?

 

Lilian had als klein meisje al interesse in de door mannen overheerste wereld van de techniek. Ze is nu al ruim 11 jaar als engineer werkzaam bij Advanced Mechanical Engineers (AME), maar had vooraf helemaal geen voorkeur voor projectmatig werken. Lilian daarover: “Eigenlijk was ik juist op zoek naar een vaste plek in een productieomgeving. Nu ik terugkijk naar de afgelopen jaren, besef ik dat ik veel meer heb gezien en geleerd, dan dat ik op één plek in een willekeurige technische – of productieomgeving werkzaam zou zijn. Doordat je wordt ingezet in verschillende projecten én branches raak je ook niet ‘vastgeroest’. Dat houdt je echt fris!”

 

Techniek in het DNA

“Volgens mijn moeder begon dat al heel vroeg. Als klein meisje stond ik al gebiologeerd te kijken bij een automatische deur. Ik wilde weten hoe die open en dicht ging en hoe dat nu eigenlijk werkte. Ook als mijn vader thuis dingen in elkaar zette, stond ik er altijd met mijn neus boven op. Verder heb ik techniek altijd al interessant gevonden. Omdat mijn moeder werkzaam was als stewardess mocht ik regelmatig mee op reis. Dat wekte bij mij de interesse in de vliegtuigwereld. Toen op de mavo mijn mentor de opleiding werktuigbouwkunde met luchtvaarttechniek, een 2 in 1 studie in Tilburg onder mijn aandacht bracht, was ik dus al snel om”.

“In Tilburg was het eigenlijk een volledige studie werktuigbouwkunde. Daarnaast kreeg je luchtvaarttechniek. Een superleuke studie dus! De korte stages liep ik ook allemaal bij bedrijven in de werktuigbouw. De langere stageperiodes spitste ik toe op bedrijven in de luchtvaart. Zo ben ik toen aan de slag geweest voor KLM en liep ik stage op vliegbasis Volkel. Na mijn mbo schreef ik mij in voor de hbo-studie Aviation in A’dam. Helaas maakten ze wat mij betreft niet alle beloftes waar, waarna ik besloot na het behalen van mijn propedeuse te stoppen. Omdat ik wel een alternatief wilde hebben voordat ik daadwerkelijk stopte, ben ik toen eerst met Avans Hogescholen in Den Bosch in gesprek gegaan. Gelukkig mocht ik daar in het 2e jaar instromen in de opleiding werktuigbouwkunde. Ook kon ik de opleiding verkort doen. Ik heb daardoor uiteindelijk maar twee jaar daar op school heb gezeten. Met Aviation doe ik nu overigens ook niets meer, door de beperkte mogelijkheden in mijn woonomgeving. Wie weet komt er ooit nog eens iets op mijn pad!”

Wel of niet projectmatig werken?

“Mijn afstudeerstage deed ik bij Marel (food processing solutions), toen nog Townsend. Na afloop hiervan kreeg ik een half jaar contract aangeboden. Jammer genoeg begon de crisis toen ik daar net was gestart. Hierdoor moest iedereen met een tijdelijk contract eruit. Zo ging ik solliciteren en kwam ik bij AME op gesprek, wat net vier maanden bestond. Grappig genoeg is dat toen niets geworden. Reden was dat ik twijfelde of ik toch nog wilde doorstuderen. Ook was de opdracht die beschikbaar kwam, gericht op warmtetechniek en dat spreekt me niet zo aan. Ik heb toen besloten toch naar de TU in Eindhoven te gaan en schreef me in voor een schakeljaar. Achteraf bleek dat iets te hoog gegrepen”.

“Twee jaar later kwam ik weer bij AME terecht. Toen ging het ineens heel snel. Ik stuurde donderdagavond een mailtje dat ik op zoek was naar werk. Die vrijdagochtend kreeg ik direct een belletje of ik diezelfde ochtend op gesprek wilde komen. Na afloop werd me een baan aangeboden, waarbij ik maandag kon beginnen. Mocht ik het niets vinden, zo werd me gezegd, dan had ik hoogstens een paar uur voor niets gewerkt. In datzelfde weekend stond ook nog een teamuitje gepland, waarvoor ik werd uitgenodigd. Zo ben ik dus nogal snel begonnen, waarna ik ook niet meer ben weggegaan. AME is namelijk echt een mooie club engineers, met passie voor hun vak en grote onderlinge betrokkenheid.”
 

Betrokken bij bijzondere projecten

“Een aantal jaar geleden kreeg ik wel een heel bijzondere opdracht. Zo ben ik betrokken geweest bij een organisatie die belast was met internationale podiumbouw. Ik heb daar toen echt van genoten. Mijn opdracht was om een podium te helpen bouwen en ontwerpen voor Broadway. In Engeland hadden ze toen al een podium voor Harry Potter (de musical). Zoiets moest er nu ook komen voor Broadway. Daarnaast wilden ze specifiek een watertank in het ontwerp opgenomen hebben. Ikzelf vind musicals heel leuk, dus dat was echt een heel aparte en toffe ervaring, die compleet anders was dan al het werk dat ik eerder had gedaan. Jammer genoeg zat een ticket naar New York er niet in en heb ik het dus nooit live gezien”.

Ik vind afwisseling wel echt een belangrijke pre aan dit werk, meer dan de branche waarin ik word ingezet. Overigens, dat je iets langer betrokken bent bij eenzelfde project vind ik wel fijn. Zo kun je echt jouw kennis inzetten en van toegevoegde waarde zijn”.

Vrouw zijn in de wereld van de techniek …

Werken-als-vrouw-in-de-techniek-Advanced-Mechanical-Engineers“Het is nooit een bewuste keus geweest om in een mannenwereld te gaan werken, al vind ik het prima. Vrouwen hebben in de omgang toch wel een andere dynamiek. Het is de vraag of het dan altijd klikt. Dat heb ik me gek genoeg nooit afgevraagd tussen de mannen. Daarnaast zijn wij binnen AME nu met 2 en binnenkort met 3 vrouwen, op een totaal van 15 engineers. Prima voor elkaar dus! Ook op projecten voor DAF en Tanis ben ik niet de enige vrouw. Je bent natuurlijk wel in de minderheid, iets wat ik ook wel leuk vind. Ik heb er gewoon nooit moeite mee gehad om alleen jongens om me heen te hebben, ook al heb ik echt wel vriendinnen." Lachend vult Lilian aan: "Misschien denk ik ook wel te veel als een man om de onderscheidende toegevoegde waarde te zien van een vrouw in het team. Mannen zijn in de samenwerking ook niet zo moeilijk en doen gewoon lekker normaal. Wat dat betreft, ben ik gewoon ‘one of the guys’."

"Nu ik erover nadenk, is er wel een keer geweest waarop ik misschien toch net anders werd behandeld, omdat ik een vrouw ben. Ik werkte bij een bedrijf op locatie en het bureau was daar te hoog voor mij. Ik ben namelijk wat kleiner van stuk. Nu kon ik mijn stoel verstellen, maar dan kon ik niet meer met mijn voeten bij de grond. Toen kwam er iemand langs die gelijk zei; “Oh, ik regel wel wat.” Al snel kwam hij toen aan met een voetenbankje, waarna er vanaf de overkant verontwaardigd werd gereageerd met: 'Hé, ik wacht al drie jaar en zij krijgt het wel direct voor elkaar'. Toch een klein voordeel van vrouw zijn misschien! Het was in ieder geval wel vermakelijk.”

Breed inzetbare kennis paraat

“In mijn tijd bij DAF gebruikte ik vaak een bepaald soort boutje. Toen ik voor Tanis aan het werk was, zag ik dat ze een normale bout hadden gebruikt. Ik heb toen gezegd: is het niet verstandiger om zo’n boutje te gebruiken, aangezien deze voor die toepassing hygiënischer zou zijn? Dat vonden ze wel een goed idee. Tegelijk is het een leuk praktisch voorbeeld van hoe je opgedane kennis op een totaal andere manier kunt inzetten in een andere branche”.

“Dat delen van kennis, ook branche-overstijgend, is ook iets wat onderling tussen de AME-collega’s gebeurt. Als je op kantoor zit en je hebt een vraag, dan kijken collega’s vanuit hun eigen expertise mee. Het valt me dan soms ineens op hoe breed wij kennis paraat hebben. Echt een meerwaarde!
 

AME: een hechte club met fijne collega’s

Mijn collega’s houden me echt wel hier; het is zo’n leuke en gezellige groep! Er is een grote onderlinge betrokkenheid, we kennen elkaar en leven met elkaar mee. Bij een uitje op een doordeweekse avond is de opkomst bijna 100% en ook de game-avonden zijn volgens mij een uniek AME-concept, waarbij het halve kantoor verbouwd wordt.”

“Ik kan zowel starters als meer ervaren engineers het projectmatig werken echt aanraden. Je ziet veel meer doordat je bij verschillende opdrachtgevers wordt ingezet. Daardoor doe je bredere kennis op. Wel vraagt het flexibiliteit om steeds op een andere plek te worden ingezet. Overigens ervaar ik het als een erg flexibele werkomgeving. Als je dingen bespreekbaar maakt, is er een hoop mogelijk!”